BE INSPIRED

Be inspired to cook up a storm - be it for a family meal, a special occasion or to celebrate Myanmar’s many festivals. Our recipe section provided by the top chefs from Myanmar and around the world will take you through the steps of cooking your favourite local dishes or international meals all in the comfort of your own kitchen. Be inspired!

Carrot salad (မုန္လာဥနီအသုပ္)

ဒီအသုပ္ကေတာ့ က်န္းမာေရးႏွင့္ ညီညြတ္ေစဖို႔အတြက္လတ္ဆတ္တဲ့ဟင္းသီးဟင္းရြက္ေတြကိုသုံးထားတဲ့အတြက္စားတဲ့အခါမွာ လည္းစိတ္ကိုလန္းဆန္းေစၿပီးအရသာရွိတဲ့အသုပ္ေလးပါ။က်န္းမာေရးအတြက္အေလးထားတဲ့ဆီလုံးဝသုံးမထားတဲ့ အသုပ္ေလးျဖစ္တာေၾကာင့္ လက္ေတြ႕သုပ္ၿပီးစားေစခ်င္ပါတယ္။

ပါ၀င္ပစၥည္းမ်ား

  • မုန္လာဥနီ 160 gm အခြြံခြာၿပီး ျခစ္ျဖင့္ျခစ္ထားပါ
  • ပဲေတာင့္ရွည္ 2 ေတာင့္ ၁လက္မအရြယ္ျဖတ္ထားပါ
  • ေဂၚဖီ 35 gmျခစ္ျဖင့္ျခစ္ထားပါ
  • ပုဇြန္ေျခာက္ 1 ½ စားပြဲစားဇြန္း ေရစိမ္ထားပါ
  • ေျမပဲေလွာ္ 1 စားပြဲစားဇြန္း.မညက္တညက္ေထာင္းပါ
  • ခရမ္းခ်ဥ္သီး 100 gmအေစ့ထုတ္ၿပီးအေျမႇာင္းလိုက္လွီးထားပါ
  • ခ်ယ္ရီခရမ္းခ်ဥ္သီး 3 လုံး ထက္ျခမ္းျခမ္းထားပါ
  • ၾကက္သြန္ျဖဴ 2 မႊာ
  • င႐ုပ္သီးစိမ္း 6 ေတာင့္
  • ငံျပာရည္ 2 စားပြဲစားဇြန္း
  • သၾကား 1 စားပြဲစားဇြန္း
  • သံပုရာရည္ 2 ½ စားပြဲစားဇြန္း

မုန္လာဥနီကို အခြံခြာၿပီးသေဘၤာျခစ္ျဖင့္ျခစ္ပါ။ေဂၚဖီကိုလည္းသေဘၤာျခစ္ျဖင့္ျခစ္ပါ။ၿပီးရင္ ဇလုံႀကီးတစ္လုံးတြင္ထည့္ပါ။ၾကက္သြန္ျဖဴ ႏွင့္င႐ုပ္သီးစိမ္းကိုလည္းေက်ညက္ေအာင္ေထာင္းပါ။ ပဲေတာင့္ရွည္ႏွင့္ပုဇြန္ေျခာက္ကိုလည္းမညက္တညက္ေထာင္းပါ။ၿပီးရင္ပဲေတာင့္ရွည္,ပုဇြန္ေျခာက္,ခရမ္းခ်ဥ္သီး,ခ်ယ္ရီခရမ္းခ်ဥ္သီး,ေျမပဲေလွာ္,ေထာင္းထားတဲ့င႐ုပ္သီးနဲ႔ၾကက္သြန္ျဖဴ,ငံျပာရည္,သၾကား တို႔ကို မုန္လာဥနီႏွင့္ေဂၚဖီထည့္ထားတဲ့ဇလုံထဲထည့္ၿပီးနယ္ပါ။

………………………………………………………………………………………………….

Healthy Week – Carrot salad
This salad is loated with healthy ingredients, refreshing and delicious. For healthier version, no oil in this recipe and enjoy the salad.

Ingredients

  • Carrot 160 gm. Peeled and shred the carrot
  • Long beans 2 stalks. Cut into 1 inche 
  • Cabbage 35 gm. Shred
  • Dried prawns 1 ½ table spoon. Soaked in water
  • Toasted peanut 1 table spoon. Lightly pounded
  • Tomato 100 gm. Seeded and cut into thin strip
  • Cherry tomato 3 Cut into half
  • Garlic 2 cloves
  • Green bird eye’s chili 6
  • Fish sauce 2 ½ table spoon
  • Sugar 1 table spoon
  • Lime juice 2 ½ table spoon

Peel the carrot, shred the carrot and cabbage using a papaya shredder into a large bowl.
Pound the garlic and bird eye’s chilies finely. Pound the long beans and dried prawns to tenderize.
Add the longbeans, dried prawns, tomatoes, cherry tomato, peanuts,pounded garlic and chilies, fish sauce ,limejuice & sugar into the carrot and cabbage mixture. And toast to coat well.
Recipe By Myint Oo Tha, Food & Decor

Sunny

He was born in Yangon, the

...see more

Ingredients

Healthy

Chef Sunny's recipes