BE INSPIRED

Be inspired to cook up a storm - be it for a family meal, a special occasion or to celebrate Myanmar’s many festivals. Our recipe section provided by the top chefs from Myanmar and around the world will take you through the steps of cooking your favourite local dishes or international meals all in the comfort of your own kitchen. Be inspired!

Fruits & Vegetables Salad (သစ္သီး ႏွင့္ ဟင္းသီးဟင္းရြက္စံုသုပ္)

ပါဝင္ပစၥည္းမ်ား ။ ( Ingredients )

၁ ။ လိေမၼာ္သီး ( Orange )                                                         =  ( 2  numbers ) ၂  လံုး

၂ ။ စေတာ္ဘယ္ရီသီး ( Strawberry )                                         =  ( 5  numbers ) ၅  လံုး

၃ ။ ပန္းသီးစိမ္း ( Green Apple )                                                 =  ( 1  number ) ၁  လံုး

၄ ။ ခရမ္းခ်ဥ္သီး  ( Tomato )                                                     =  ( 1  number ) ၁  လံုး

၅ ။ သခြားသီး ( Cucumber )                                                       =  ( ½ number ) ၀.၅  လံုး

၆ ။ မုန္လာဥနီ ( Carrot )                                                           =  ( ½ number ) ၀.၅  လံုး

၇ ။ ငရုပ္ပြဝါ ( Yellow Bell Pepper )                                            =  ( ¼ number ) ၀.၂၅  လံုး

၈ ။ ငရုပ္ပြစိမ္း ( Green Bell Pepper )                                         =  ( ¼ number ) ၀.၂၅  လံုး

၉ ။ ငရုပ္ပြနီ ( Red Bell Pepper )                                                =  ( ¼ number ) ၀. ၂၅  လံုး

၁၀ ။ သံပုရာသီး ( Lime )                                                            =  ( 1  number ) ၁  လံုး

၁၁ ။ ပူဒီနာရြက္ ( Fresh Mint Leaves )                                       =  ( a little ) အနည္းငယ္

၁၂ ။ ဆလပ္ရြက္စ္ိမ္း ( Green Oak Lettuce )                              =  ( a little ) အနည္းငယ္

၁၃ ။ ဆလပ္ရြက္နီ ( Red Oak Lettuce )                                     =  ( a little ) အနည္းငယ္

၁၄ ။ ဆား ( Salt )                                                                      =  ( ½ tsp ) ၀.၅  လၻက္စြန္း

၁၅ ။ ငရုပ္ေကာင္းမွဳန္ ့ ( Crushed Pepper )                                =  ( a pinch ) အနည္းငယ္

၁၆ ။ ပဲငံၿပာရည္ ( Light Soya Sauce )                                       =  ( 1  tsp ) ၁  လၻက္စြန္း

၁၇ ။ ပ်ားရည္ ( Honey )                                                            =  ( 1  tbsp )  ၁  စြန္း

၁၈ ။ ႏွမ္းဆီေမႊး ( Sesame Oil )                                                  =  ( 1  tbsp ) ၁  စြန္း

၁၉ ။ ဖရံုေစ့ေလွာ္ ( Roasted Pumpkin Seed )                             =  ( 1  tbsp ) ၁  စြန္း

 

ၿပင္ဆင္ခ်က္ၿပဳတ္နည္း။ ( Cooking Direction )

၁ ။ လိေမၼာ္သီး ၊ စေတာ္ဘယ္ရီသီး ႏွင့္ ခရမ္းခ်ဥ္သီး တို ့ကို လွီးၿပီး ေရခဲေသတၱာတြင္အေအးခံထားပါ ။

( Peel the Orange and cut into cubes and do the same with Strawberry & Tomato , then chilled inside the fridge for a while . )

၂ ။ ပန္းသီးစိမ္း ၊ သခြားသီး ၊ မုန္လာဥနီ ၊ ငရုပ္ပြဝါ ၊ ငရုပ္ပြစိမ္း ၊ ငရုပ္ပြနီ ႏွင့္ ပူဒီနာရြက္ တို ့ကိုလွီးၿပီး ေရခဲေရစိမ္ထားရၽြ္ ၊ ဆလပ္ရြက္စိမ္း ၊ ဆလပ္ရြက္နီ တို ့ကိုလည္း သန္ ့စင္ၿပီး ေရခဲေရစိမ္ထားပါ ။

( Cut and soak Green Apple , Cucumber , Carrot , Yellow Bell Pepper , Green Bell Pepper , Red Bell Pepper and Mint Leaves in Iced Water and also soak Green Oak Lettuce , Red Oak Lettuce in Iced Water separately . )

၃ ။ သံပုရာရည္ ၊ လိေမၼာ္ရည္ ၊ ဆား ၊ ငရုပ္ေကာင္းမွဳန္ ့၊ ပဲငံၿပာရည္ ၊ ပ်ားရည္ ၊ ႏွမ္းဆီေမႊး တို ့ကိုသမေအာင္ေရာ္ေမႊၿပီး အခ်ဥ္ စပ္ထားပါ ။

( Made Salad Dressing with Lime Juice, Orange Juice , Salt , Crushed Pepper , Light Soya Sauce , Honey , Sesame Oil and put aside. )

၄ ။ ေရခဲေသတၱာတြင္အေအးခံထားေသာ သစ္သီးမ်ား ႏွင့္ ေရခဲေရစိမ္ထားေသာ ဟင္းသီးဟင္းရြက္စံု တို ့ကိုေရစစ္ၿပီး အသင့္ စပ္ထားေသာ အခ်ဥ္ ႏွင့္ ေရာေမႊရၽြ္ ဆလပ္ရြက္စ္ိမ္း ၊ ဆလပ္ရြက္နီ တို ့ခင္းၿပီး ဖရံုေစ့ေလွာ္ အနည္းငယ္ၿဖဴးရၽြ္ တည္ခင္းပါ.။

( Drain the Vegetables and Mix together with Chilled fruits and Dressing , then serve on the bed of Green & Red Oak Lettuce with some Roasted Pumpkin Seed on top. )

Sunny

He was born in Yangon, the

...see more

Ingredients

Healthy

Chef Sunny's recipes